top of page
Crisismanagement - IBOBBO 2.png

Crisismanagement

"ALLES LATEN VALLEN"... EN DAN?

Wat is een crisis? Een incident zou gezien kunnen worden als een minicrisis. Er is immers een verstoring van het normale en deze verstoring moet zo snel mogelijk worden opgelost. Bij een crisis gaat het niet alleen om de snelheid. Er zijn veel factoren waar rekening mee gehouden moet worden. Denk aan communicatie en aan de teamspirit. Maar ook aan het kunnen vinden van de juiste documentatie en eventueel nieuwe leveranciers.

Vooral de eerste twee zijn zeer belangrijk. Er moeten direct afspraken gemaakt worden met de stakeholders wie met wie hoe vaak zal communiceren. Welke informatie moet er gedeeld worden? Als er te weinig gecommuniceerd wordt, zal men de informatie gaan halen via de ‘grapevine’ met alle gevolgen van dien… De teamspirit is een ondergeschoven kindje tijdens een crisis. Het direct vormen van een crisisteam welke maximaal ondersteund wordt is een must. Daarbij horen niet alleen schouderklopjes (die wel belangrijk zijn!) maar ook pizzasessies en het vieren van successen.

Een crisis is verschrikkelijk voor de continuiteit van het bedrijf maar het bedrijf kan er ook enorm veel van leren.

bottom of page